Ade ape ngan PSM



Erm nak ckp pasal psm lak..Tinggal 2 minggu lagi tuk siap psm termasuk documentation..wauu . aku buat 3D short film yg bertajuk "Cintailah Sungai Kita". Offcoz la ttg sungai sinopsisnya berkisarkan satu masa pada masa hadapan dimana waktu tu sngai nak memang takde da yg leh pakai so di ilhamkan satu rumah sungai utk tempat nak beriadah..rumah sngai ckp besar tuk letakkan sebuah sungai kat dlm tu heheh.. Selain tu unsur virtual reality gak diletakkan dlm rumah sungai dimana background ataw pun pemandangn disebelah sungai tue blh bertukar2 mengikut keselesaan atawpun pilihan pengunjungannya..

citer ni start bila atuk ni dia bawah cucu dia ren (sempena nama ada buah aku yg first :P,musti dia bangga pakcik dia buat citer tuk dia hahaha) ...ermmm utk kisah yg slanjut nya..wah nantikan project sarjana muda ni siap k...

Citer lak pasal preproduction..erm citer aku kena ubah ckit compare ngan cadangan citer psm1 act byk kot sbb byk kena ubah..dulu aku nak bt 5minit..wahh panjang gile tuk satu short story..so kn r kurangkan kerana kekangan hardware(guna laptop p4 2.4 ghz Ram 512) ..klu nak taw nak guna 3D ni kena gn super kompter yg best n power.. nak buat graphic cantik memang tak support ngan laptop aku heheh.. apetah lagi nak guna mental ray hahah memang tak leh jalan laptop aku.. aku try guna software rendering dulu karang ada masa lagi aku render je kat makmal karang .heheh erm aku tak sentuh lagi render2 ni sbb animation aku tak abes lagi..yg aku taw guna 3point of light ..tp agak mcabar gak r utk scene dalam air.. utk project ni aku byk guna trick skit sbb maklum r hardware ciput je.. Aku rasa bukan trick tp techniques hehe!! nak model poly byk2 pun susah gak sbb berat.. kena guna compositing render layer laen2 n nanti combine kat after Effect

Aku try explore maya dalam masa yg singkat sbb maya more powerful n byk benda yg menarik.. Blender (blendshape) dia mjimatkan bil poly klu compare ngan max (morpher) nye sbb kat maya blenshape tue allow kite delete poly yg tak guna..lagi dia allow kita tuk buat penambahan pada model seperti nak blend skali kening ngan kumis dia ahakss!! selain itu kat maya memang best sbb blh guna cluster..cluster ni memudahkan lagi nak morph model tu pasal leh adjust weight lagi.. Paint effect pun best ... Ringging setup mudahkan lagi kita bila nak buat animation.. jeles nya..texturing pun wahh leh play ngan layer mcm eon gitu

Tapi ape kan daya msa tak ckp tuk aku guna maya klu dulu stdy maya kan best..apekan daya hdup musti terus..akan ku teruskan gak ngan max ngan sebaik mgkn..wlupn rujukan tak byk..
chaiyokkk!!

3 comments:

Dilla Abu Bakar said...

gambate kO dasaiiii yOoo~~~

la la la la~~

mrHan said...

wahh dila jugak r pengkomen setia :)tq tq

Dilla Abu Bakar said...

biasa laaa~ ada tenet ni leh laa.. ble dah takde tenetmmxde dah laa nk komen2.. ahaksss...