Satu Hari dihari Raya I

Entry ini bukan mengenai lagu hari raya tulisan M.Nasir tapi entry satu hari hari raya. Sebab raya ni sehari je aku braye...raye kedua balik KL da... act, walaupun sehari beraya tapi mcm byk benda yg best utk sy kongsi bersama....

Raya tahun xdpt balik kg, bg mereka2 yg tak taw kg aku kat mn...aku nak habaq(kedah pulak) yg kg aku bukan kat kedah... :P bukan gak kat pahang.... :P tapi kat USA atau pun Unta seberang airport kat LAHAD DATU, SABAH. Dekat sana la aku membesar, mkn nasik, mandi sungai, panjat jambu rumah nenek aku, heheh n byk lagi aku buat time kecik2. kat kg..klu nak cerita.. tak habes nak tulis...laen kali je ye cerita....

Disebabkan oleh sebab yg tak dpt dielakkan, tak perlu r cerita.(bg klu ckit: sebab kerja r) so aku pun ikut balik beraya ngan pakcik aku kat Felda Chini Fahang...oppss Pahang.... Act, aku tak pernah lagi raya aidilfitri kat cni...so tahun ni merasa r beraya sbgai warga felda... Mcm biasa r mcm kg2 laen jugak...mercun cni sana, bunga api mengalahkan tahun baru cina...meriam buluh? tak maen r....org kat cni tak maen pun benda alah tue..... tak rock....diaorg maen bom tangan....iskkk....mercun tangan... mcm2 jenis, mcm2 saiz...tahan je la bunyi nya....kalau org sakit jantung...sure sehari 18kali ambulance datang. Meriah kan? tapi tak semeriah kat kg aku...klu kat kg aku musti lagi best.. siap maen bakar rumah lagi...(takde r :P )

Ape yg aku suka kat felda ni adalah semngat perpaduan mereka, hari raya pertama, selepas balik dari solat raye..mcm biasa r bersalaman...ini la time budak2 nak paw duit raye.... lebey kurang jam 11pagi datang sekumpulan org....terkejut jgk ramai nya org dtg..rupanya semua tue org block, memang jadi rutin mereka setiap pagi hari raya mereka akan reramai melawat sahabat handai dan jiran.

Ape yg menarik perhatian seseorang ketua rombongan ni akan meminta maaf bagi pihak rombongan tu serta bg ucapan raya kepada tuan rumah...tuan rumah jugak akan meminta maaf klu ada salah dan silap kepada semua org dalam rombongan tu secara terbuka... kemudian ada doa selamat ckit.... sbb terarik aku pun join rombongan itu seterusnya kerumah jiran tetangga....hampir semua rmh kat block felda kita org braye...sampai nak makan minum kueh pun tak larat  da...mcm2 hidangan...sate..tomya, soto, rendan, lemang, ketupat...mcm2 la.....
satu hari tue...kenal ramai org ...byk ragam...smpai ada pakcik2 makcik2 yg cuba keneng2kan aku ngan anak dorang.... maaf pakcik makcik...im single but not available..sila tanya mak sy :P. Time tu la anak dara melaram, menunjukkan muka dan kesantunan mereka...kekeh mekap bukan maen megalahkan artis.. Bapak n mak diaorg plak time tu la nak promote anak masing2 ...

Pas tu blah petang, beraye pulak kat rumah moyang makcik. Besar jgk family ni...ramai.... Tapi sebb da byk sngt makan tengh hari tu...pekena lemang ngan tomyam so petang n malm mcm mls da nak mkn.... Bila mlm tu, aku duk lepak bace buku yg aku baru beli...baru ada kesempatan  nak bace..dari seorg penulis tempatan...buku ni mcm motivasi dan fisiologi ckit. Duk lepak kat bilik belakang, ramai sngt org pening....bace2 tetiba mertua pakcik yg aku selesa panggil 'ma' kire nya mcm mak aku jgk la...sebaya mak aku..dia ajak berborak dengan sorang kawan makcik...kawan makcik ni baye aku 3org beradik...aku tersentuh dengan cara diaorg bercerita..mungkin dorang kecik2 slalu masuk pertandingan bercerita.. Sori eh klu aku bercerita tengtang kisah hidup kamu....  BERSAMBUNG DI ENTRY SETERUSNYA... dakwat ni habes pulak :P

0 comments: